Kadim İran'da da örneklerine rastlanan bu uygulamayı M. Fuat Köprülü "kutsal kabul edilen hükümdar ailesinin kanının da kutsal addedilmesine" bağlar. Halil İnalcık ise bu durumun "ilkel kavimlerde görülen kan tabusu"yla ilişkisine dikkat çeker (İnalcık, a.g.m., s.91 n.). Jean-Paul Roux'a göre de "Türkler için kanın çok değerli olup, her ne kadar savaşta kan dökerek ölmeyi yiğitlik olarak algılasalar da kendi kanlarının akıtılmasından endişelendiklerini, kendi akrabalarının kanlarının akıtılmasından ise nefret ettiklerini" söylemektedir (Jean-Paul Roux, Altay Türklerinde Ölüm, (Çev. Aykut Kazancıgil), İstanbul 1999., s.75.).
Çin kaynakları, Türklerde her türlü isyanın cezasının ölüm olduğunu yazarlar (Taşağıl, Gök-Türkler, I, s.98, 112.). Moğollarda ise hanedan üyelerinin, doğrudan tahta karşı bir harekette bulunmalarına rağmen, bu teşebbüse ortak olanlar idam edildiği halde, hanedan üyesi olanların öldürülmediklerine dair örnekler vardır. Mesela Möngke'ye karşı harekete girişen Şiremön ve Gazan'a karşı isyan eden Alafrenk, suç ortakları katledildiği halde öldürülmemişlerdir (Bertold Spuler, İran Moğolları, (Çev. Cemal Köprülü), TTK Yay., Ankara 1987., s.57, 117.; Ebu'l-Ferec, II, 457.; Mumcu, a.g.e., s.188.).
Tuğrul Beye karşı ayaklanan İbrahim Yınal, 1059 yılında Rey civarında yapılan savaşta yenilmiş ve yay kirişi ile boğdurulmak suretiyle idam edilmiştir. Bu savaşta ele geçen ve Yınal'ın kardeşi Ertaş'ın oğulları olan Ahmed ve Mehmed de aynı akıbete maruz kalmışlardır (İbnü'l-Esîr, VIII, s.345., (Türkçe terc., IX, s.489.); el-Bundârî, s.14.; er-Râvendî, s.107., (Türkçe terc., I, s.106.); Sadru'd-dîn Ebu'l-Hasan Ali İbn Nâsır Ali el-Hüseynî, Ahbârü'd-Devleti's-Selçukiyye, (Türkçe terc., Necati Lügal), TTK Yay., Ankara 1999., s.14; Ebu'l-Ferec, I, s.313.; en-Nüveyrî, XXVI, s.296.)
Kavurt önce kardeşi Alp Arslan'a karşı iki defa ayaklanmış, ilkinde Alp Arslan tarafından affedilmiş, ikincide ise Alp Arslan'ı uzun müddet meşgul etmekle beraber bertaraf edilmesi mümkün olmamıştır. Melikşâh'ın tahta geçmesi üzerine Kirman meliki olan Kavurt tekrar harekete geçmiştir. Rey'i ele geçirip kendi Sultanlığını ilan etmek isteyen Kavurt, 1073 tarihinde Hemedan civarında yapılan savaşta yenilmiş ve kendi yayının kirişiyle boğdurulmuştur (İbnü'l-Esîr, VIII, s.396, (Türkçe terc., X, s.82.); el-Bundârî, s.49.; el-Hüseynî, s.40.; Sıbt İbnü'l-Cevzî, s.263.; Hamdullah Müstevfî-i Kazvînî, Târîh-i Güzîde, s.433.). er-Râvendî, Kavurt'un zehirlendiğini kaydediyor (Râvendî, s.127., (Türkçe terc., I, s.125.)
Grigor "Kılıç Arslan'ın kendisinden daha güçlü olan Dolat'ın Sultanlığına razı olmadığını zannedip korktuğunu ve bu yüzden onu bir ziyafet ve sarhoşluk esnasında boğdurttu." demektedir (Urfalı Mateos Vekayi-namesi (952-1136) ve Papaz Grigor'un Zeyli (1136-1162), (Türkçe terc. Hrant D. Andreasyan, Notlar: Edouard Dulaurer-Halil Yinanç), TTT Yay., Ankara 2000., s.313.)
Alâü'd-dîn Keykubâd'ın 1237'de ölümü üzerine veliahd olarak atanan İzzü'd-dîn Kılıç Arslan'ı bertaraf ederek Türkiye Selçuklu Devleti hükümdarı olan Sultan II. Gıyâsü'd-dîn Keyhüsrev, tahta çıktıktan bir süre sonra babasının veliahd olarak atadığı üvey kardeşi İzzü'd-dîn Kılıç Arslan'ı, onun kardeşi Rüknü'd-dîn'i ve bu iki şehzadenin annesi Eyyûbî hükümdarı el-Melikü'l-Âdil'in kızı Gâziye Hatun'u yay kirişi ile boğdurmak suretiyle idam ettirmiştir (İbn Bîbî, s.472-473., Arık, a.g.m., s.88-89.).
Sultan IV. Rüknü'd-dîn Kılıç Arslan'ın 1266 yılında Moğollar tarafından aynı şekilde öldürüldüğü bilinmektedir. Sultan, Moğol emîrleriyle beraber bulunduğu bir sırada Sultan'ın kemerinde asılı olan ve usta sanatkârların her diyardan Sultan'a hediye olarak getirdikleri birkaç bıçak Moğol emîrlerinin dikkatini çekmiş, bu bıçaklara bakmak için kınlarından çıkarmışlardır. Moğol emîrleri bu bıçaklara sadece bakmakla kalmamış, onları kullanarak Sultan'ı sıkıştırmışlar ve Pervâne Mu'înüd'd-dîn Süleyman'a iftira atıp tuzak kurmaya çalışanları teslim etmesini istemişlerdir. Ardından Sultan'ı zehirleyerek takatten kesilmesine sebep olmuşlar, bir süre sonra da yay kirişi ile boğmak suretiyle öldürmüşlerdir (İbn Bîbî, s.647-649.; Nejat Kaymaz, Pervâne Mu'înüd'd-dîn Süleyman, DTCF Yay., Ankara 1970., s.121.).
Türk hukuk tarihine "siyaseten katl" adıyla geçen ve Osmanlı Devletinde Fatih Kanunnamesiyle yazılı hukuk kuralı haline getirilen bu uygulamada da hanedan üyelerinin idamında yay kirişinin kullanıldığı görülmektedir. Ayrıntılı bilgi için bkz, Mehmet Akman, Osmanlı Devletinde Kardeş Katli, İstanbul, 1997; Ahmet Mumcu, Osmanlı Devletinde Siyaseten Katl, Ankara, 1985; Halil İnalcık, "Osmanlılarda Saltanat Veraseti Usulü ve Türk Hakimiyet Telakkisiyle İlgisi", AÜSBFD, XIV, (Mart 1959), s.69-77.; Abdulkadir Özcan, "Fatih'in Teşkilât Kanunnamesi ve Nizam-ı Alem İçin Kardeş Katli Meselesi", İÜEFTD, Sayı.33, İstanbul, 1982, s.7-57.
Kaynakça
Akman, Mehmet (1997), Osmanlı Devletinde Kardeş Katli, İstanbul.
Aknerli Grigor (1954), History of the Nation of Archers, (Türkçe terc., Okçu Milletin Tarihi, (Çev. Hırant D. Andreasyan), İÜEF Yay., İstanbul.
Aksarayî (Kerîmüd-dîn Mahmud Aksarayî), Müsâmeretü'l-Ahbâr (1999), (Neşr. Osman Turan), TTK Yay., Ankara 1999.
Alföndi, A. (1943), "Türklerde Çifte Krallık", II. Türk Tarih Kongresi Zabıtları (20-25 Eylül 1937), İstanbul. (s. 507-519.)
Alptekin, Coşkun (1971), "Selçuklu Paraları", Selçuklu Araştırmaları Dergisi (Journal of Seljuk Studies), III'den ayrı basım, Güven Matbaası, Ankara.
Arık, Feda Şamil (1999), "Türkiye Selçuklu Devleti'nde Siyaseten Katl (1075-1243)", Belleten, LXIII/236. (s.43-93.)
Arslan, Mahmut (1990), "Eski Türk Devlet Anlayışı ve Çifte Hükümdarlık Meselesi", Tarih Metodolojisi ve Türk Tarihinin Meseleleri Kolokyumu, Elazığ. (s.223-242.)
Bang W.-R. Rahmeti (1936), Oğuz Kağan Destanı, (İÜEF Türk Dili Semineri Neşriyatından), İstanbul.
Barthold, W.-M. Fuad Köprülü (1977), İslâm Medeniyeti Tarihi, Diyanet İşleri Baş. Yay., Ankara.
Beyhakî (Ebu'l-Fazl Muhammed b. Hüseyin Beyhakî) (1352), Tarih-i Beyhakî, II, (Neşr. Said Nefîsî), Tahran.
Dede Korkut Kitabı (1964), Haz. Muharrem Ergin, TKAE Yay., Ankara.
Donuk, Abdulkadir (1982), "Eski Türklerde Hükümdarın Vazifeleri ve Vasıfları", TDA, Sayı.17 (Nisan) (s.103-152.)
Donuk, Abdulkadir, "Türk Devletinde Hâkimiyet Anlayışı", TED, Sayı.10-11 (1981), s.29-56.
Ebu'l-Ferec (Bar Hebraus) (1999), Ebu'l-Ferec Tarihi, I, (Süryaniceden İngilizceye Çev. Ernest A. Wallis Budge-İngilizceden Türkçeye Çev. Ömer Rıza Doğrul), TTK Yay., Ankara.
Ebu'l-Gazi Bahadır Han (ty), Şecere-i Terâkime (Türklerin Soy Kütüğü), (Haz. Muharrem Ergin), Terc. 1001 Temel Eser, İstanbul.
el-Bundârî (Feth b. Ali b. Muhammed el-Bundârî), Zübdetü'n-Nusre ve Nuhbetü'l-Usre (1999), (Terc. Kıvameddin Burslan), Irak ve Horasan Selçukluları Tarihi, Ankara.
el-Hüseynî (Sadru'd-dîn Ebu'l-Hasan Ali İbn Nâsır Ali el-Hüseynî) (1999), Ahbârü'd-Devleti's-Selçukiyye, (Türkçe terc., Necati Lügal), TTK Yay., Ankara.
en-Nesevî (Şıhabü'd-dîn Ahmed en-Nesevî) (1934), Sîretu Sultan Celâlü'd-dîn Mengübirtî, (Türkçe terc. Necip Asım), İstanbul.
en-Nüveyrî, (Şıhabü'd-dîn Ahmed bin Abdü'l-vahhâb en-Nüveyrî) (1405/1985), Nihâyetü'l-Ereb fî Fünûni'l-Edeb, XXVI, (Tahkîk. M. Fevzî el-Antîl), Kahire.
er-Râvendî (Muhammed b. Ali b. Süleyman er-Râvendî) (1333), Kitâb-ı Râhatü's-Sudûr ve Âyetü's-Sürûr, (Neşr. Muhammed İkbâl-Tashîhât-ı lâzım. Müctebâ Meynovî), Tahran 1333.
Gabain, A. Von (2003), Eski Türkçenin Grameri, (Çev. Mehmet Akalın), TDK Yay., Ankara.
Genç, Reşat (2002), Karahanlı Devlet Teşkilatı, TTK Yay., Ankara.
Giraud, René (1999), Göktürk İmparatorluğu, (Çev. İsmail Mangaltepe), Ötüken Yay., İstanbul.
Göksu, Erkan (2008), Türk Kültüründe Silah, Ötüken Neşriyat, İstanbul.
Gömeç, Saadettin (1997), Kök Türk Tarihi, TÜRKSOY Yay., Ankara.
Güler, Ali (1987), "Türklerde Devlet ve Siyasî Otorite Kavramı", Belgelerle Türk Tarihi Dergisi, Sayı.24. (s.16-22.)
Güngör, Harun, "Uygur Kağan Unvanlarında Kün ve Ay Tenri Kavramlarının Kullanılışı", XI. Türk Tarih Kongresi, II, Ankara 1994., s.511-519.
Hamdullah Müstevfî-i Kazvînî (1362), Târîh-i Güzîde, (Neşr. Abdu'l-Hüseyin Nevâ'î), Tahran.
İbn Bîbî (el-Hüseyin b. Muhammed b Ali el-Caferî er-Rugedî) (1956), el-Evâmirü'l-'Alâ'iye fi'l-Umûri'l-'Alâ'iye, Tıpkı Basım, (Önsöz ve fihristi haz. Adnan Sadık Erzi), TTK Yay., Ankara.
İbnü'l-Esîr (1415-1995), el-Kâmil fi't-Târîh, VIII, (Tahkîk. Ebu'l-fidâ Abdullah el-Kâdı), Beyrut.
İbnü'l-Esîr (1963), et-Tarihü'l-Bâhir fi'd-Devleti'l-Atabekiyye bi'l-Mavsıl, (Tahkîk: Abdulkadir Ahmed Tuleymat), Kahire.
İnalcık, Halil (1966), "Kutadgu Bilig'de Türk ve İran Siyaset Nazariye ve Gelenekleri", Reşit Rahmeti Arat İçin, TKAE Yay., Ankara. (s.259-271.)
İnalcık, Halil (1959), "Osmanlılarda Saltanat Veraseti Usulü ve Türk Hâkimiyet Telakkisiyle İlgisi", AÜSBFD, XIV, (Mart). (s.69-77.)
İnan, Abdulkadir (1998), "Orun ve Ülüş Meselesi", Makaleler ve İncelemeler, I, TTK Yay., Ankara. (s.241-254.)
İsmail Galib (1309), Takvîm-i Meskûkât-i Selçûkiyye, İstanbul.
Kafesoğlu, İbrahim (1992), Selçuklu Tarihi, MEB Yay., İstanbul.
Kahraman, Atıf (1995), Osmanlı Devleti'nde Spor, Kültür Bakanlığı Yay., Ankara.
Kaşgarlı Mahmud (1988), Dîvânu Lügâti't-Türk Tercümesi, (Çev. Besim Atalay), I-IV, TDK Yay., Ankara.
Kaymaz, Nejat (1970), Pervâne Mu'înüd'd-dîn Süleyman, DTCF Yay., Ankara.
Kesik, Muharrem (2003), Türkiye Selçuklu Devleti Tarihi Sultan I. Mesud Dönemi (1116-1155), TTK Yay., Ankara.
Köprülü, Fuad (1944), "Türk ve Moğol Sülalelerinde Hanedan Azasının İdamında Kan Dökme Memnuiyeti", Türk Hukuk Tarihi Dergisi, I, Ankara.
Köprülü, Fuad (1938), "Orta zaman Türk Hukukî Müesseseleri", Belleten, II/5-6, (s.39-72.)
Köprülü, M. Fuad (1992), "Bayrak", İA, II., İstanbul.
Köseoğlu, Nevzat (1997), Devlet, İstanbul.
Köymen, Mehmet Altay (2000), Büyük Selçuklu İmparatorluğu Tarihi I, (Kuruluş Devri), TTK. Yay., Ankara.
Köymen, Mehmet Altay (1933), Selçuklu Devri Türk Tarihi, TTK Yay., Ankara.
Mori, Masao (1978), "Kuzey Asya'daki Eski Bozkır Devletlerinin Teşkilâtı", TED, Sayı.9, İstanbul. (s.209-226.)
Mumcu, Ahmet (1985), Osmanlı Devletinde Siyaseten Katl, Ankara.
Niyazi, Mehmet (1993), Türk Devlet Felsefesi, İstanbul.
Ögel, Bahaeddin (1991), Türk Kültür Tarihine Giriş, VI, Ankara.
Ögel, Bahaeddin (1988), Türk Kültürünün Gelişme Çağları, TDAV Yay., İstanbul.
Ögel, Bahaeddin (2003), Türk Mitolojisi (Kaynakları ve Açıklamaları İle Destanlar), I, TTK Yay., Ankara.
Ögel,, Bahaeddin (1982), Türklerde Devlet Anlayışı, Ankara.
Özbay Güven (1995), "Türk Kültüründe Kaybolan Miraslarımızdan İstanbul Ok Meydanı Spor Alanı", Toplumsal Tarih, Sayı.14, (Şubat)
Özbek, Süleyman (1992), "Memlûk Sultan'ı Baybars'ın Anadolu'daki Moğol İdarecisi Samagar Noyan'a Gönderdiği Ok", Askerî Tarih Bülteni, Yıl:17, Sayı.33 (Ağustos), Ankara. (s.83-91).
Özcan, Abdulkadir (1982), "Fatih'in Teşkilât Kanunnamesi ve Nizam-ı Âlem İçin Kardeş Katli Meselesi", İÜEFTD, Sayı.33. (7-57.)
Paşayev, Nazım-Valide Paşayeva (2002), "Eski Oğuzların İnanışları ve Mitolojik Görüşleri", Türkler, III., Yeni Türkiye Yay., Ankara. (s.345-357.)
Reşîdü'd-dîn Fazlullâh (1372), Câmi'ü't-Tevârîh, (Neşr. Behmen Kerîmî), Tahran.
Reşîdü'd-dîn Fazlullâh (1999), Câmi'ü't-Tevârîh, II. Cilt 5. Cüz (Selçuklular Kısmı), (Neşr. Ahmet Ateş), TTK Yay., Ankara.
Roux, Jean-Paul (1999), Altay Türklerinde Ölüm, (Çev. Aykut Kazancıgil), İstanbul.
Roux, Jean-Paul (1994), Türklerin ve Moğolların Eski Dini, (Çev. Aykut Kazancıgil), İstanbul.
Sıbt İbnü'l-Cevzî (1968), Mir'atü'z-Zaman fî Tarihi'l-A'yân, (Yayınlayan. Ali Sevim), DTCF Yay., Ankara.
Spuler, Bertold (1987), İran Moğolları, (Çev. Cemal Köprülü), TTK Yay., Ankara.
Sümer, Faruk (1959), "Oğuzlar'a Ait Destanî Mahiyette Eserler", DTCFD, XVII/3-4, Ankara (s.359-456.)
Sümer, Faruk (1994), Eski Türklerde Şehircilik, TTK Yay., Ankara.
Taneri, Aydın (1977), Celalu'd-din Hârezmşâh ve Zamanı, Ankara.
Taneri, Aydın (1993), Hârezmşâhlar, Ankara.
Taneri, Aydın (1993), Türk Kavramının Gelişimi, Ankara.
Taşağıl, Ahmet (2003), Gök-Türkler, I, TTK Yay., Ankara.
Taşağıl, Ahmet (1999), Gök-Türkler, II, TTK Yay., Ankara.
Tekin, Talat (1998), Orhun Yazıtları, İstanbul.
Thomsen, V. (2002), Orhun Yazıtları Araştırmaları, (Çeviren ve Yayına Haz. Vedat Köken), TDK Yay., Ankara.
Togan, Zeki Velidi (1971), Oğuz Destanı (Reşideddin Oğuznâmesi Tercüme Tahlil), İstanbul.
Turan, Osman (1945), "Eski Türklerde Okun Hukukî Bir Sembol Olarak Kullanılması", Belleten, IX/35, (Temmuz) (s. 305-318.)
Turan, Osman (1993), Selçuklular Tarihi ve Türk-İslâm Medeniyeti, İstanbul.
Turan, Osman (2002), Selçuklular Zamanında Türkiye, İstanbul.
Turan, Osman (1988), Türkiye Selçukluları Hakkında Resmî Vesîkalar, (Metin, Tercüme ve Araştırmalar), TTK Yay., Ankara.
Urfalı Mateos Vekayi-namesi (952-1136) ve Papaz Grigor'un Zeyli (1136-1162) (2000), (Türkçe terc. Hrant D. Andreasyan, Notlar: Edouard Dulaurer-Halil Yinanç), TTT Yay., Ankara.
Uzunçarşılı, İsmail Hakkı (1988), Osmanlı Devleti Teşkilâtına Medhal, Ankara.
Vladimirtsov, B. Y. (1995), Moğolların İçtimai Teşkilatı-Moğol Göçebe Feodalizmi, (Çev. Abdulkadir İnan), TTK. Yay., Ankara.
Yakubovskiy, Yu. (1976), Altın Orda ve Çöküşü, (Çev. Hasan Eren), Kültür Bak. Yay., Ankara.
Yıldırım, Dursun (1991), "Köktürklerde Kağanlık Süreci; Kaldırma, Kötürme, Oturma", XI. Türk Tarih Kongresi, II, Ankara. (s. 519-530.)
Zal, Ünal (2007), "Türk Kültüründe "Ok"ların Taşıdığı Anlamlar ve "Okumak" Fiilinin Ortaya Çıkışı Üzerine", Türk Dünyası Araştırmaları Dergisi (TDAD), Sayı:167, Mart-Nisan. (s.69-82.)
Yazar:Erkan Göksu