Gönderen Konu: Kencebek Sadirbekov : “Kopuz sevgi ve yetenek ister”  (Okunma sayısı 6106 defa)

0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.

Çevrimdışı Serhat Balcı

  • Türkçü-Turancı
  • **
  • İleti: 37
  • Tanrı Türk'ü Korusun!
Türklerin çaldığı enstrümanların atası olarak bilinen kopuz Kırgızistan'ın milli enstrümanı. Manas Destanı'nı kopuz eşliğinde dinleyenlerin hemen ağladığı söylenir. Peki insanı bu kadar etkileyen kopuzun marifeti nereden geliyor? Tabi ki marifet, kopuz kadar, kopuzu çalan üstatta…



“Kopuz sevgi ve yetenek ister”


42 yaşında ve beş çocuk sahibi olan Sadirbekov, beş milyon nüfusa sahip Kırgızistan'da 8 yaşında kopuz çalmaya başlamış. Gece gündüz sevgi ve yeteneğini kopuza aktaran sanatçı Sadirbekov, Konservatuarı da bitirerek Kırgızistan'ın en ünlü sanatçılarından biri olmayı başarmış. Bununla da kalmayarak dört yıl önce Kırgız öykülerini anlattığı bir kitap yazmış.

Sadirbekov'un parmakları kopuzun üzerinde adeta dans ediyor. Üstad, önce gözlerini kapatıyor ardından ellerini kopuzla buluşturuyor ve virtüözlük hünerini göstermeye başlıyor. Elleri adeta rüzgar değirmenleri gibi kopuzu okşuyor.

Peki kopuz Türkiye'de neden pek bilinmiyor? Sadirbekov'a göre bunun sebebi Avrupa medeniyetlerine çok karışılması. Ancak şimdilerde kopuz bütün dünyanın tanıdığı bir müzik enstrümanı…

 

Sazın atası

Türkiye'de bağlamayı elle çalma tekniğine “şelpe” deniliyor. Şelpe sanatını geliştiren virtüözlerin başında ise Arif Sağ, Hasret Gültekin, Erdal Erzincan ve Erol Parlak geliyor. Sazın yani bağlamanın atası kopuz olunca “Türkiye'deki bağlama virtüözlerinden Erdal Erzincan'ı tanıyor musunuz?” diye soruyoruz. Sadirbekov, “İsmini duydum. Çok da seviyorum. Kendisiyle tanışmayı isterim” yanıtını veriyor.Avrupa klasik müziklerini çok iyi bilen kopuz sanatçısı Sadirbekov, “Kopuz gibi enstrüman dünyada yok. Şimdi insanlar daha çok anlamaya, değer vermeye başladı. Ayrıca Türk müziği de dinliyorum. Eski Türküleri daha çok seviyorum” diyor. Sadirbekov müziğinde Manas Destanı başta olmak üzere tarih ve doğa konularını anlatıyor. Şu an üç albümü bulunan sanatçı 2 yeni albümünün çıkacağı müjdesini de verdi.

Halk Müziği sanatçısı Erkan Oğur'u dinleyenler bilir. Oğur'un büyük bir ustalıkla çaldığı kopuzun o eşsiz melodisine kulak verenler göz yaşlarını tutamazlardı. Kopuz Türkiye'de tarihin derinliklerinde kaybolmaya yüz tutmuşken, Oğur sayesinde tekrar hayat bulmuştu


Kaynak:http://www.ancyragazetesi.com/haber.asp?id=332
Dökülen kan,Alınan can bizim
Yıkılsın Liberal-Kapitalizm

ilteris9

  • Ziyaretçi
Ynt: Kencebek Sadirbekov : “Kopuz sevgi ve yetenek ister”
« Yanıtla #1 : 08 Mart 2008, 01:34:17 »
Paylaşımınız için sağolun. Ayrıca aramıza hoşgeldiniz.

Çevrimdışı Serhat Balcı

  • Türkçü-Turancı
  • **
  • İleti: 37
  • Tanrı Türk'ü Korusun!
Ynt: Kencebek Sadirbekov : “Kopuz sevgi ve yetenek ister”
« Yanıtla #2 : 08 Mart 2008, 07:58:37 »
Hoş bulduk andam.Teşekkür Ederim.
Dökülen kan,Alınan can bizim
Yıkılsın Liberal-Kapitalizm

ilteris7

  • Ziyaretçi
Ynt: Kencebek Sadirbekov : “Kopuz sevgi ve yetenek ister”
« Yanıtla #3 : 10 Mart 2008, 16:19:51 »
 Arif Sağ ve Erdal Erzincan kürttür.

 Allah'tan bu maymunları Kırgız soydaşımızla tanıştırmamışlar...

 
 

ilteris12

  • Ziyaretçi
Ynt: Kencebek Sadirbekov : “Kopuz sevgi ve yetenek ister”
« Yanıtla #4 : 10 Mart 2008, 19:05:44 »
Arif Sağ ve Erdal Erzincan kürttür.

 Allah'tan bu maymunları Kırgız soydaşımızla tanıştırmamışlar...

Orta Asya'nın (BDT'de dahil) Tamamında kürdolara rastlayabilirsiniz. Stalin politikalarından dolayı tüm bölgeye parça parça yerleştirilmişlerdir. Oldukça silik bir yaşam tarzları vardır, Türkiye'de ki kültürel sorunları buralarda da sürmektedir. Kadın,kızı rahatsız etme ve pazarlama genel meslekleridir. Sanatsal alanda ise hiç rastlıyamazsınız. Türkiyemizde Anadolu Türklüğünün yüksek kültürnden nasibini almış bu asalaklar sadece bizim ülkemizde varlık gösterebiliyorlar. Orta Asyadaki kürdolar Saz,Kopuz bir yana Bağlamanın ne olduğunu dahi bilmezler. Türkiye'de bir çok Türk, bahar bayramının Nevruz adı altında kürtlerin kutladığı ve kürtlere has bir bayram sanır. Hal bu ki Orta Asya kültürünün ve kutlamalarının neredeyse en büyüğü ve görkemlisi olan bu Türk bayramı da ne yazzık ki bağlamamız gibi kürt işi sanılmaktadır.

 
 

Çevrimdışı Serhat Balcı

  • Türkçü-Turancı
  • **
  • İleti: 37
  • Tanrı Türk'ü Korusun!
Ynt: Kencebek Sadirbekov : “Kopuz sevgi ve yetenek ister”
« Yanıtla #5 : 10 Mart 2008, 19:12:20 »
Maalesef Türkiye dışındaki bir çok soydaşımız bizim satılmış medyamız yüzünden kıro şarkıcıları da "Büyük Türk Sanatçısı" diye tanıyor.
Hasret GÜLTEKİN'de Kürttür.

Ancak Erkan OĞĞUR ve Erol PARLAK  Türktür ve büyük sanatçılardır onlara diyeceğim yok

Dökülen kan,Alınan can bizim
Yıkılsın Liberal-Kapitalizm

ilteris7

  • Ziyaretçi
Ynt: Kencebek Sadirbekov : “Kopuz sevgi ve yetenek ister”
« Yanıtla #6 : 10 Mart 2008, 19:18:36 »
Orta Asya'nın (BDT'de dahil) Tamamında kürdolara rastlayabilirsiniz. Stalin politikalarından dolayı tüm bölgeye parça parça yerleştirilmişlerdir. Oldukça silik bir yaşam tarzları vardır, Türkiye'de ki kültürel sorunları buralarda da sürmektedir. Kadın,kızı rahatsız etme ve pazarlama genel meslekleridir. Sanatsal alanda ise hiç rastlıyamazsınız. Türkiyemizde Anadolu Türklüğünün yüksek kültürnden nasibini almış bu asalaklar sadece bizim ülkemizde varlık gösterebiliyorlar. Orta Asyadaki kürdolar Saz,Kopuz bir yana Bağlamanın ne olduğunu dahi bilmezler. Türkiye'de bir çok Türk, bahar bayramının Nevruz adı altında kürtlerin kutladığı ve kürtlere has bir bayram sanır. Hal bu ki Orta Asya kültürünün ve kutlamalarının neredeyse en büyüğü ve görkemlisi olan bu Türk bayramı da ne yazzık ki bağlamamız gibi kürt işi sanılmaktadır.

 Anda,

 Bu yaratıkların Türkiye'de Türk'ere ait tüm kültürel varlıklara el atıp, sanki kendilerininmiş gibi sahiplenmeleri esasen bizim hatamızdır. Türkiye Türkleri olarak Atalarımızdan kalma kültür miraslarımıza doğru düzgün sahip çıkmıyoruz. Bu da doğal olarak kürde yarıyor. Yukarıdaki iki yaratık, büyük sanatçı muamelesi görüyor. Bizim insanımızda bunları sanki kendi sanatçılarıymış gibi bağrına basıyor. Ki bunlar, Almanya'ya Avrupa'ya gittikleri turnelerde kaç defa pkk'lı itlerin konserlerine çıktılar. İnsanlarımız balık hafızalı sadece Televizyonlarda gördüğüne inanıyor. Televizyonlar, Gazeteler kimin kontrolünde çok iyi biliyoruz.

 İnsanlarımızın gündeminde artık varsa yoksa din, iman, türban... Başka bir şey yok.

 Aklımızı başımıza devşirmezsek, ATALARIMIZIN ORHUN ANITLARI'NDAKİ "TÜRK BUDUN ! ÖKÜN" sözüne kulak asmamaktaki ısrarımız sürerse, hızla İran-Suudi Arabistan olmaya doğru gidiyoruz.

 TTK


ilteris12

  • Ziyaretçi
Ynt: Kencebek Sadirbekov : “Kopuz sevgi ve yetenek ister”
« Yanıtla #7 : 10 Mart 2008, 19:42:03 »
Alıntı
Anda,

 Bu yaratıkların Türkiye'de Türk'ere ait tüm kültürel varlıklara el atıp, sanki kendilerininmiş gibi sahiplenmeleri esasen bizim hatamızdır. Türkiye Türkleri olarak Atalarımızdan kalma kültür miraslarımıza doğru düzgün sahip çıkmıyoruz. Bu da doğal olarak kürde yarıyor. Yukarıdaki iki yaratık, büyük sanatçı muamelesi görüyor. Bizim insanımızda bunları sanki kendi sanatçılarıymış gibi bağrına basıyor. Ki bunlar, Almanya'ya Avrupa'ya gittikleri turnelerde kaç defa pkk'lı itlerin konserlerine çıktılar. İnsanlarımız balık hafızalı sadece Televizyonlarda gördüğüne inanıyor. Televizyonlar, Gazeteler kimin kontrolünde çok iyi biliyoruz.

 İnsanlarımızın gündeminde artık varsa yoksa din, iman, türban... Başka bir şey yok.

 Aklımızı başımıza devşirmezsek, ATALARIMIZIN ORHUN ANITLARI'NDAKİ "TÜRK BUDUN ! ÖKÜN" sözüne kulak asmamaktaki ısrarımız sürerse, hızla İran-Suudi Arabistan olmaya doğru gidiyoruz.

Çok haklısınız Andam. Zaten sizin gibi yüksek Türk soycuları bu konulara oldukça vakıftır, ancak belirttiğiniz gibi milletimiz bu konulardan bihaberdir.

Yılarca baskı altında kalmış milletimiz büyük şehirlerde devlet yönetiminin devşirmelere sunulması gibi, kültürel olarakta gelişimini ne yazıkkı zamana uydurma sorunları yaşamıştır. Ancak buradaki sorun Anadolu Türklüğü değil, bu kültürü görmezden gelen aymaz ve cumhuriyet döneminede sıçramış devşirme yöneticilerdir. Bir nesil Tek kanallı televizyon döneminde Anası ve ya bacısı bilimum kişilerce düzülen Diyarbakırlı salya sümük Emrah filimleriyle yetişmiştir. 80'lerin bu tavması yine bir Diyarbakırlı ARABeskçi tarafından 'Ya benim olursun ya yoprağın, acımam vururum seni tamammı' şeklinde 90'lara taşınmıştır. İbrahim'i saymıyorum bile,Başlı başına faciadır. Devlet kademelerindeki şuursuzların denetiminden ve ya denetimsizliğinden istifade eden bu kültürü kırık ucubeler, milletimize sanat tanrısı gibi yansıtılmıştır. Diğer taraftan Modern satat adına yapılan taklitçilik ayrıca hazin bir konudur. Türk kültürünü modernize etmek yerine batı kültürünün iki yüzyıl önceki eserlerini millete kakalamak, olsa olsa taklitçilik olur çağdaşlık değil.
Elin yine iki kürdo kardeşi, Anadolu ateşi adı altında oldukça başarılı bir işe imza attı. Biz yine izlemek ve alkışlamakla yetindik. Bu gösterinin adına Mezopotamya ateşi denemedi çünkü pazarlanan yine Türk kültürüydü. Sesini Ahmet Kaya'ya benzetmek için konser öncesi fosur fosur sigara içenleride bir ben birde Tanrı bilir.:) 

Kısacası bu konuda,bu güne kadar yürütülen tüm olumsuz politikaları bir yana bırakıp kendi içimizde de bir öz eleştiri yapmalıyız. Kültürümüzü pişirip pişirip bize satanlardan kurtulmak için daha fazla eğitim ve ilgi ile konun üzerine gitmeliyiz.