Bildiğim kadarı ile kendinbilmez densiz sunniler alevilere kızılbaş diyor,işin içinde birazda aşağılama var...
Bu bildigim kadari dedigin bilgin yanlistir teknikTürk. Pek teknik bir yorum olmus
Kizilbas ismini alan alevilerin bu ismi nasil aldiklarina dair onlarca yorum vardir ve alevi arastirmacilari bile bu konuda birbirleriyle hemfikir degillerdir.
bunu kisaca belirtmek istedim.
Halbuki aleviler öp öz Türktür.Hatta benim gördüğüm kadarı ile Türklüğün en insancıl,özgürlükçü,misafir perver ve dürüst insanlarındandırlar.Asıl aşağılık olan kara mollanın ta kendisidir.
Burdada tamamen olmasada kismen yaniliyorsun teknikTürk.
Bende kisaca bir iki konuya deginmek istiyorum, lakin uzun uzun anlatmak amacinda olsam, bu konuda kitap yazacak kadar uzun anlatirim.
Benim özellikle deginmek istedigim bir nokta vardir, onu belirtmek istiyorum öncelikle. Túrkiye'deki alevilerin ezici cogunlugunun Türk oldugu su götúrmez bir gercektir lakin Türkiye'de Türk olmayan bircok unsur, daha kolay diye, daha az zorluk var diye, gúya müslüman olurken, aleviligi secmislerdir. Bunu ermenisi, rumu, cerkezi, bosnagi, sürayanisi, hristiyan arabi ve daha bircok unsur yapmistir.
Aleviyim diyerek, kendilerini müslüman diye yamamayi basarmak isteyenlerin kullandigi silahlardan birisidir alevilik.
Bu son söyleyecegimi ilk absta söyledikten sonra söylemek istedigim sunlardir.
Türk'ler islama gecmeye basladiginda, yerlesik yasamiyorlardi. Yerlesik yasamayan Türkmenler(Yörük'ler) elbette tasinabilir cami yapamazlardi yaylalarda, bu obalar ve oymaklar elbette Türk'e has bir islami anlayis gelistirdiler ve eski dinlerindende bircok öge ile bunu harmanladilar. lakin Osmanli döneminde isler daha cok sarpa sardi, cünkü Osmanli devleti sünni bir anlayis ile yönetiliyordu. Alevi Türkmenler yerlesik düzene gecen Türk'ler tarafindan dislandi, horlandi yeri geldi ezildiler.
Bugün Tunceli, erzincan taraflarinda bakarsaniz eger, dagda yasayan bircok Túrk boyu kendini kürt sanmaktadir ve öyle tarif etmektedir. Halbuki bu dag obalarini bir gezseniz köylere bir baksaniz, tamamen Túrkmen kültúrü hakimdir. Cünkü zaten onlar Türkmendir. yerlesik düzende olan Túrk'ler tarafindan dislananlar, daglarda yaylalarda kalip kendine Kürt demislerdir. Sehirde yani ovada kalanlarda Túrk demislerdir. Halbuki ovada kalan aslen kürt olanlarda vardir, onlar Túrk'lesmislerdir.
Daga cikan Türk'ler ise cok zaman kürtlesmislerdir. Kürtce bilmeyen ama yinede kendine israrla kürt diyen Türkmen'ler vardir. Bu söylemleri siyasi degildir ama kürt diye tanimliyorlar kendilerini, dag Türk'ü/dagli Türk yani kürt diyorlar. Burdaki kürt ile normaldeki kürt denilen kirma insanlar kastedilmiyor ama kavram kargasina oldukca acik bir durum olduguda muhakkak.
Diger yandan meseleye Atsiz Ata en dogru yaklasimi yapmis ve araplarin kabilelerinin meselesidir demistir. herne kadar ehlibeytte olsa, dinen önemli bir aile mevzu bahis olsada, sonucta araplarin kabileleri arasinda olan bir mevzudur bu.
Hz Ali ilk halife olsaydi bize ne? Dördüncü halife olunca bize ne?
Sünnilerin hakli oldugu yönler var, alevilerin hakli oldugu yönler var.
Diger yandan aleviler hep sehirden dislanan zúmrelerden olustugu icin, hep birbirinden kopuk halde, her yaylada veya köyde veya dagda, farkliliklar arzeden bir alevilik türemistir. Bektasi'den bahseder aleviler halbuki bektasi Ahgmet yesevi'nin ögrencilerindendir, yada ögrencisinin ögrencisidir. Ahmet Yesevi naksilikteki zikir sistemine muhalif oldugu icin, yesevilik ismi ile yayilmistir dört bir yana, bektasi'ninde yesevi oldugu su götürmez bir gercektir.
BAlim sultan zamaninda hristiyanliktaki gibi, yada budizmdeki gibi monnik yani evlenmeyen ruhban sistemleri filanda girmistir, bu benim sahsi kanaatimce cok zedelemistir aleviligi veya bektasiligi.
bektasi tekkesi ordunun önemli bir kolunun resmi tekkesi haline gelmistir osmanli zamaninda, bu ara bektasilik kizilbaslilikla ayrilmalar göstermistir.
mesela alevilere hakaret etmek icin "mum söndü" gibi olaylardan bahsedilir, bu konu önemnlidir ve bir iki kelime söylemek isterim bu konuda.
Ilk önemli nokta dedigim kisim iste burda öne cikmaktadir. yahudilerde ve onlarin kimi emzheplerinde aile ici ensest durumlar normal karsilanmaktadir, asirlardan beridir kimi yahudiler bu ensest aile ici iliskileri bir ibadet gibi yerine getirirler muntazam olarak. Bu yahudi kollarindan biride mesela bizim topraklarimizda yasayan sabetayistlerdir. sabetayistlerin bircogunda bu mum söndü durumlari yasatilmaktadir.(hepsinde dersem yalan olabilir)
Bu sabetayistler Osmanli zamaninda kah vergiden kurtulalim, kah fazla dislanmayalim diye isimlerini müslúman ismi secer, kendilerinide alevi, bektasi veya kizilbas seklinde tanitirlardi. Cünkü sünniyiz deseler, ahali soracak, gel namaza, gel oruca falan diye. Iste aleviyim diye tanitmak onlarin kullandigi bir kilif olagelmistir, varliklarinida büyúk bir ihtisam ile sabetay olara veya baska yahudi kollari olarak sürdürmüslerdir, halada sürdürüyorlar.
Aleviler mum söndü gibi durumlari yapmazlar, cünkü islamdan önceki Türk ahlakindada bu túr cirkinlikler yoktur, ensest ilsikiler bilmem ne sapikliklar Türk ahlakinda hicbir zaman olmamistir. Bu tip hata isleyenleride, tez zamanda gebertmislerdir.
lakin diger yandan aleviler birbirinden kopuk olarak, her köyde ayri, her yaylada ayri ayri varliklarini sürdürmeye katlanmak zorunda kalinca, her köydeki yasli veya yetkili kisinin keyfine kalmistir olaylar. Bu sekilde olunca belkide bir köyde o yasli kisi bir sapikliga düsmús olabilir, bu sekilde bir hataya 1 kisi 2 kisi düstú diye alevilere vede dolayisiyla Türk'lere mum söndü falan filan yakistirmalari abestir, ayiptir.
Diger yandan ülkemizde kürt alevilerde vardir, Antep'te Tunceli'de yer yer varlar ve malatyada varlar diye biliyorum. Ama burda yine bilemedigimiz husus, daha önce anlattigim noktalardir. yerlesik düzenden dislananlar kendilerine kürt demislerdir, diger yandan yerlesik düzene gecen sünnilerde kendine Türk demistir halbuki kimi Türk kürt olmus bu olay sonucunda, kimi kürtte Türk olmustur.
mesela Cemal Sener bircogunuzun bilecegi bir isimdir ve bu konularda epey arastirmalar yapmistir ve yapiyor. Diger yandan rahmetli Mehmet Eröz'ün güzel arastima kitaplari vardir bu konuda. Verdigim isimlerden birisi alevi, biriside sünnidir.
tarafsiz olarak kaynaklar sunmak adina böyle yapiyorum.
Ben hizli hizli 3-5 seye deginmeye calistim.