Türk Havacılık ve Uzay Sanayi'nin bir "Türk gözcü uçağı"nı yaptı.
Türk Havacılık ve Uzay Sanayi A.Ş(TAI TUSAŞ) tarafından geliştirilen Gözcü, Mehmetçik'in kendi istihbaratını en sağlıklı şekilde toplayıp, terörist sızmaları kesintisiz izleme ve yuvalandıkları yerleri bulmalarına imkan tanıyacak.
Gözcü'nün ilk prototipinin uçuş testlerine 6 Mart 2007 tarihinde başlandı. 4 Nisan 2007 tarihinde ilk kameralı uçuş gerçekleştirildi. TUSAŞ'ın birçok alt sistem ve teknoloji üzerine bilgi toplama fırsatı bulduğu test uçuşu sayısı bu yılın Temmuz ayı itibariyle 20'yi aştı.
Gözcü, taktik saha ihtiyaçlarına yönelik olarak mancınık ile fırlatma ve paraşüt ile iniş özellikleri ile donatılmış durumda. Böylelikle hava alanına ihtiyaç duymadan her türlü arazide iniş ve kalkışını gerçekleştirebiliyor.
Gözcü hava aracı üzerinde gündüz kullanımları için elektro optik, gece harekâtlarına yönelik ise kızılötesi kameralar bulunuyor. Bu kameralar tarafından elde edilen görüntüler, 50 km uzakta bulunan yer kontrol istasyonuna gerçek zamanlı olarak iletilebiliyor.
Otonom uçuş ve yörünge / ara nokta takibi yapabilmesine olanak sağlayan "Uçuş Kontrol Bilgisayarı" ve "Uçuş Kontrol Yazılımı" da özgün olarak geliştirildi.
İki saatten fazla havada kalma özelliğine sahip sistem, 10 bin ft (ASL) irtifaya kadar tırmanabiliyor.
Yerden ve hava aracı üzerindeki sensörlerden gelen tüm bilgileri toparlayıp, uçuş komutlarına göre işleyen ve otonom uçuş için gerekli komutları üreten bir ünite olan "Geliştirilmiş Hava Aracı Kontrol Bilgisayarı" da sisteme yerleştirilmiş durumda.
Gözcü'nün "Faydalı Yük Kontrol Yazılımı" dört ana fonksiyona sahip. Bu fonksiyonlardan biri olan faydalı yük kontrolü; faydalı yükün istenen noktaya bakmasını sağlayacak kontrol komutlarının üretilmesi, kamera açma kapama, "gimbal" stabilizasyonu açma- kapama, faydalı yük videosu kaydetme, kullanıcı tanımlamalarının yapılması gibi işlemlerde kullanılıyor.
Kumanda yüzeylerine gönderilecek tüm komutların ve yere aktarılacak tüm bilgilerin üzerinden geçtiği bu bilgisayar, hava aracının üsse geri dönüşü ve arıza / hasar kaynaklı üsse dönüş (Fail Safe) gibi acil durum uçuş yöntemlerinin uygulanmasını sağlıyor.
Sistem temel olarak "Yer Kontrol İstasyonu", "Hava Aracı", "Fırlatma Sistemi", "Veri Link Sistemi" ve "Jeneratör" birimlerinden oluşuyor.
Türk Silahlı Kuvvetleri'nin de desteğinde Güneydoğu Anadolu bölgesinde gerçekleştirilen son arazi denemelerinin ardından Gözcü'nün daha da geliştirilmesi için TUSAŞ'ta çalışmalar sürüyor.
Türk Silahlı Kuvvetleri'nin taktik İHA ihtiyacı kapsamında sistem geliştirilmesi için Kalekalıp-Baykar Makine Ortaklığı ve Vestel Savunma firmaları görevlendirilmiş durumda. Ancak Gözcü taktik İHA'sı, TUSAŞ'ın bilgi birikimini arttırmak için yürüttüğü bir geliştirme programının ürünü.
KAYNAK: MSI Savunma Teknolojileri Dergisi
Tek yorumum var. Kurda sormuşlar neden boynun kalın diye, jendi işimi kendim yaparım da ondan demiş. Gurur duydum.